להישאר עם: שחזור שד לאחר כריתתו

S

מאז הניסיונות הראשונים, לפני כשלושים שנה, לשחזור השד אחרי כריתה בגלל סרטן השד, עברה הרפואה כברת דרך ארוכה מאוד. בין 30 ל- 40 אחוז מכלל הנשים שעוברות כריתה בישראל, עוברות גם שחזור שד. הניתוח מורכב ודורש מיומנות, ניסיון ומקצועיות רבה שתאפשר שחזור בצורה האיכותית ביותר תוך כדי דגש על פרופורציות השדיים.

 

בכ-% 15 מהניתוחים, השחזור מתבצע בו זמנית עם הכריתה. בשאר המקרים השחזור נעשה מספר חודשים עד שנים אחריה. הסיבה לשינוי או לעלייה בשכיחות שחזורי השד אחרי כריתת שד נובעת משתי סיבות:

א. העלאת רמת התוצאות הטובות מבחינה תפקודית וסימטרית.

ב. הנתונים הבריאותיים הסטטיסטיים המתייחסים לשילוב של כריתה ושחזור.

בהתייחס לתוצאות, ברור היום לחלוטין, שלא ניתן להסתפק ביצירת תבליט על דופן בית החזה, שתמלא צד אחד של החזייה. מטרת השחזור היום היא להשיג יציבה תפקודית, סימטרית ואסתטית, נוחה וארוכת טווח בכל השיטות.

על השד המשוחזר להיראות ולתת תחושה טבעית ככל שאפשר, עם צורה, נפח ומירקם דומים ככל שניתן, לשד השני. מטרת השחזור היא לאפשר תפקוד יום יומי נורמלי בבגדים, בגדי ים, חזיות וביחסים בין אישיים וביחסי מין.

ברוב המקרים ניתן, בסידרה של ניתוח אחד עד שלושה ניתוחים, להשיג תוצאה כזו.

בהקשר להיבט הרפואי, הוכחו, מעבר לכל צל של ספק, הנקודות הבאות: שחזור שד אפשרי כמעט בכל מצב, בזמן ניתוח הכריתה או אחריו. כמו כן, השחזור אינו משנה את תוחלת חייה של האישה, אלא רק משפר את איכות חייה.

שחזור השד, מיידי או מאוחר יותר, אינו מגביל את אפשרויות הטיפול (כימותרפי או הקרנות) ואינו פוגע ביעילות טיפולים אלו. בנוסף לכך, הוא אינו מסתיר או מעכב גילוי מוקדם של סרטן או חזרה מקומית של הסרטן. אם קיימת חזרה מקומית של גידול, לא משנה נוכחות השחזור את יעילות הטיפולים הנוספים שהאשה עשויה להזדקק להם.

איכות חייהן של עשרות אלפי נשים ברחבי העולם, שעברו כריתה ושחזור, השתפרה לאין ערוך מבלי שבריאותן נפגעה, ולו כהוא זה. עובדות אלו מניעות רופאים רבים להפנות את המטופלות לשחזור השד עוד בטרם או מיד אחרי כריתת השד.

גם במקרים של כריתה טיפולית או מונעת של שני השדיים, ניתן לשחזר אותם בצורה אסתטית ותפקודית נוחה. שיטות השחזור השתפרו אף הן, במקביל להבנות הרפואיות שהושגו. בעיקרון, ניתן לשחזר את השדיים מרקמות הגוף עצמן ללא שתלים, או באמצעות משתלים מתקדמים (שתלי סיליקון ימי מלח). השחזור באמצעות משתל, הוא ניתוח קל ופשוט יותר, ומצריך החלמה של כשבוע ימים.

את הפטמה משחזרים בצורה טבעית ביותר בניתוח קטן בהרדמה מקומית, על ידי מתלי עור מקומיים קטנים במרכז השד המשוחזר. את העטרה משחזרים בעזרת קעקוע, מספר שבועות לאחר מכן, והתוצאה היא בדרך כלל, באיכות כזו, שקשה להבדיל בין המוצר המשוחזר לבין הטבעי.

במקרים מסוימים משוחזר השד ללא משתלים, בעזרת רקמות הגוף עצמן. מדובר במקרים קשים ביותר, מורכבים יותר, ובאלה שבהן השחזור עם מישתל לא צלח. בניתוחים אלו מעבירים רקמות עור, שומן ושריר (מתלה) מאזורים שבהם יש עודף לקדמת בית החזה, שם הם חסרים. לאחר שמועבר המתלה אל דופן בית החזה, מעוצב ממנו שם שד חדש.

האזורים התורמים הם בדרך כלל הבטן התחתונה או גב המטופלת. ניתוחים אלו מצריכים, בדרך כלל, אשפוז של בין שלושה לחמישה ימים והחלמה של כחודש ימים. שאר השלבים זהים לחלוטין לאלו של השחזור באמצעות שתלים.

אלפי ניתוחים לשחזור השד מידיים או מאוחרים מבוצעים מדי יום ברחבי העולם ובהצלחה רבה. נכון שבכל ניתוח יכולים להיווצר סיבוכים, אך שכיחותם אינה עולה על זו הקיימת בניתוחים אחרים בענפי הרפואה השונים. חובת הרופא המטפל וצוותו לתאר ולהסביר למטופלת המיועדת את סיפור השחזור על כל שלביו, נגזרותיו וסיבוכיו הפוטנציאלים במלואו.

כחלק מתהליך קבלת ההחלטות על ידי המטופלת, מקובל לצייד אותה במידע רפואי כתוב לגבי אפשרויות השחזור ולהפגיש אותה עם מטופלת אחרת שעברה בהצלחה ניתוח, או ניתוחים דומים. איכויות שחזור השד אחרי כריתה הגיעו בשנים האחרונות לרמה אסתטית ותפקודית כזו, שהחזירה לנשים רבות את שלמותן הגופנית הנפשית וחדוות החיים כאחד.

לקביעת פגישת ייעוץ

S

077-2316315

[leadercf7 campid="4390"]