שחזור שד היברידי

כל מה שצריך לדעת על
שחזור שד היברידי

Dr. Shceflan

S

מהו שד משוחזר היברידי?

 שד שעבר כריתה ושחזור עם שתל סיליקון, רשת ביולוגית והשתלת שומן.
כ40% מנשים בישראל שעוברות כריתת שד עקב סרטן או כריתה מפחיתת סיכון ("מניעתית") עוברות שחזור מיידי המתבצע בו זמנית עם ניתוח הכריתה.

 סוגי כריתה שדיים:

  • סוגי הכריתה הם: כריתה משמרת פטמה ועטרה. בשיטה זו ישמר כל עור השד כולל הפטמה והעטרה והחתך נמצא בדרך כלל בקפל התת שדי או בצידי השד. שיטה זו מיוסמת אצל נשים בהם הגידול מרוחק מהפטמה והעטרה או בכריתה מפחיתת סיכון.
  • כריתה משמרת עור. כאן נכרתים הפטמה והעטרה וכל יתר העור נשמר. שיטה זו מבוצעת אצל נשים שאצלן הגידול קרוב לפטמה ולעטרה ויש להסירן.
  • כריתה מפחיתת עור. בכריתה מסוג זה מקטינים את מעטפת העור על מנת להקטין ולהרים את השדיים. שיטה זו ננקטת בנשים עם שדיים גדולים או צנוחים או שניהם או בשדיים בהם הגידול הסרטני קרוב לעור בנקודה מסויימת.

איזה סוגי שחזור שד קיימים?

  •  שחזור מיידי עם שתל קבוע.  מתי? בכל מצב בו מעטפת העור שנותרת בתום הכריתה היא עם עובי שומן של כסנטימטר אחד  עם אספקת דם טובה – מחדירים שתל סיליקון בנפח הסופי בניתוח הראשון.דר שפלן עוטף את השתל ברשת ביולוגית בכל ניתוח שחזור.
  • מהי רשת ביולוגית? רשת ביולוגית עשוייה מתת עור של אדם, פרה או חזיר לאחר שעברה תהליך מכני וכימיקלי בו מומסים כל התאים ונשארת רק התשתית שמחזיקה את כל התאים כלי הדם והלימפטים ביחד. הרשת הביולוגית היא נטולת תאים חיים ולא  נדחית על ידי הגוף.  הרשת מחזקת את רקמות הגוף ועוזרת להחזיק את השתל במקומו. עם הזמן ותוך שלושה חודשים הרשת הופכת לחלק בלתי נפרד מרקמות האשה. רשתות ביולוגיות מפחיתות בצורה ניכרת את התכנות ההתקשות הקופסתית בשחזורי שד.
  • שחזור מיידי עם מותחן רקמות זמני. בל מצב בו מעטפת העור בסיום ניתוח הכריתה היא דקה, בעלת אספקת דם מוטלת בספק או קטנה מדי לכסות את השתל בנפח המתוכנן – משתמשים במותחן רקמות זמני. מדובר בבלון שניתן לנפחו בהדרגה לנפח הרצוי במהלך החודשיים הראשונים אחרי השחזור ולהחליפו בשתל קבוע תוך 4-6 חודשים .  גם בנשים  עם גורמי סיכון מוגברים (שבעבר קיבלו טיפול קרינתי, או בנשים עם עודף משקל או בנשים שעישנו עד לאחרונה) אופציית מותחן הרקמות בדרך כלל מועדפת.
  • מה תפקיד השומן בשחזורי שד? כ70% מהנשים שעברו שחזור עוברות גם שלב שני של השתלת שומן. השומן מרפד, מרכך ונותן מראה ותחושה טבעית יותר לשד המשוחזר. ככל שמעטפת העור שנותרה אחרי הכריתה היא דקה יותר כך תוספת השומן חשובה יותר על מנת לקבל תוצאה טובה יותר. רקמת השומן עשירה מטבעה בתאי גזע שתפקידם לתקן רקמות פגועות, מצולקות ומוקרנות. ברוב המטופלות אין צורך בתהליך הפקה מיוחד של תאי גזע שומניים. התאים נמצאים ברקמה במקור.
  •  מהו אם כן שחזור שד היברידי? שחזור היברידי מורכב משתל סיליקון, רשת ביולוגית והשתלת שומן. התהליך מתבצע בדרך כלל בשני שלבים.

בתמונה:
שחזור שדיים היברידי דו צדדי אחרי כריתה והקרנות בשני שלבים.
לפני כריתה משמרת פטמה ועטרה ו-12 חודשים אחרי שחזור היברידי עם שתלים עגולים חלקים, רשת ביולוגית והשתלת שומן.
בתמונה:
לפני, ושנה וחצי אחרי כריתה משמרת פטמה ועטרה דוצדדית, מפחיתת סיכון ושחזור היברידי בשני שלבים. קודם מותחני רקמות ורשת ביולוגית  ובשלב שני עם שתלים עגולים חלקים והשתלת שומן.
בתמונה:
לפני, ושנתיים אחרי כריתה מפחיתת עור משמאל והגדלה והרמה מימין, עם שחזור מיידי היברידי, שתל ורשת  בשלב אחד והשתלת שומן בשלב שני.
[leadercf7 campid="4390"]